• Szlachetna Paczka już po raz trzeci w naszej szkole! Kolejny rok, kolejny wielki sukces! Przełom listopada i grudnia 2016 roku był bardzo pracowity i gorący w naszej szkole. Wraz ze Szkołą Podstawową w Rakowie przez dwa tygodnie organizowaliśmy zbiórkę produktów spożywczych, artykułów chemicznych oraz pieniędzy na rzecz potrzebującej rodziny. Przygotowaliśmy paczkę o wartości około 3000 złotych. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy stanęli na wysokości zadania i wsparli tę piękną inicjatywę. Dziękujemy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom, pracownikom obsługi oraz wszystkim innym darczyńcom. Koordynatorami akcji byli Bernadeta Michałkiewicz, Anna Zaczkowska oraz Piotr Zaczkowski.

Opracował – Piotr Zaczkwski

• Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Wieliczka i Wadowice.

Do tych miejsc udaliśmy się 18 listopada 2016 r. Wyjechaliśmy w piątek rano. Pierwszym punktem naszej eskapady były Wadowice. Zwiedziliśmy Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Misją Muzeum jest upamiętnianie i upowszechnianie wiedzy na temat życia i nauczania Ojca Świętego Jana Pawła II, którego pontyfikat i przesłanie zajmuje wyjątkowe miejsce w polskim dziedzictwie narodowym. Muzeum stara się przekazywać kolejnym pokoleniom osobę Jana Pawła II – jako wzór człowieka szlachetnego, mądrego, otwartego na innych ludzi, cieszącego się autorytetem i szacunkiem.

Zobaczyliśmy autentyczne eksponaty związane z życiem Jana Pawła II, które miały wyjątkową formę. Rozkład sal w muzeum jest uporządkowany tematycznie i chronologicznie, muzeum jest bardzo nowoczesne, wyposażone w urządzenia multimedialne. Gdy zwiedziliśmy muzeum, udaliśmy się na słynne wadowickie kremówki.

Następnie wyruszyliśmy w dalszą drogę, do WIELICZKI. Kopalnię zwiedzaliśmy„Śladami legend wielickiej kopalni”. Lekcja została przeprowadzona przez przewodnika - wieloletniego pracownika Kopalni Soli w Wieliczce. Z uwagą słuchaliśmy przekazywanej przez niego wiedzy, która przydała nam się potem przy wypełnianiu przygotowanego quizu o Wieliczce. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznaliśmy historię zabytkowej kopalni, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o tradycjach i obyczajach wielickich górników, podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, urokliwe podziemne jeziora, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac. Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi. Podczas wizyty w kopalni na nasze zawołanie przybył Skarbnik – Duch mieszkający w wielickich podziemiach, który zorganizował nam konkursy np. na rozpoznawanie rodzajów soli, a także wyznaczał rozmaite zadania wzorowane na dawnych pracach górniczych. W nagrodę za nasz trud połączony z zabawą dobry duszek uraczył nas słodkimi upominkami, a także wręczył każdemu z nas akt nadania zaszczytnego tytułu Przyjaciela Skarbnika. Ukoronowaniem pobytu w kopalni była kolacja w podziemnej restauracji oraz nocleg  w komfortowym kompleksie noclegowym w komorze Słowackiego, 125 metrów pod ziemią. Czas wolny uczniowie spędzili w strefie rekreacyjnej (stół pingpongowy, piłkarzyki i in.) Komora Słowackiego to idealne warunki do wypoczynku. Zalety podziemnego mikroklimatu sprawiają, że jest to niezwykle atrakcyjne miejsce dla dzieci i rodziców. Powietrze w Kopalni wolne jest od alergenów i zanieczyszczeń, a sen pod ziemią doskonale wpływa na układ oddechowy. Rano zjedliśmy śniadanie w podziemnej restauracji. Następnie wyjechaliśmy na powierzchnię i udaliśmy się w drogę powrotną do domu.